Dag två - kritisk brist på tolerans

Tänkte börja med att skriva om Bob Marley i några rader om det är lugnt. Sitter på kontoret i detta nu och lyssnar på hans "Redeptions Song" - så ni kanske kan förstå varför det är svårt att låta bli. Om hans klassiska citat "The people who were trying to make this world worse are not taking the day off. Why should I?". Det här sa han efter det att han blivit skjuten på morgonen samma dag han hade en konsert. Två dagar senare höll han konserten ändå. Om Bob Marleys tro om att man bokstavligt talat kunde bota rasism och hat genom att injucera musik och kärlek in i folks liv. (- Will Smith, I Am Legend). Jag tror att det aldrig är för sent eller för naivt att vilja injicera mer kärlek in i Sverige.

Tänkte fortsätta med att säga att den här bloggen aldrig kommer att handla om att jag inte respekterar folks olika politiska åsikter. Men det är svårt att fly sanningen - svårt att blunda åt att runt fem utav 100 svenskar indirekt sagt att de inte vill ha folk som mina föräldrar, alltså invandrare, i det här landet. Eller, ja - det ska vara 90% färre utav dem i varje fall. Det är svårt för mig att kunna bredda mitt leende denna i övrigt silikongråa morgon när vetskapen av att en barndomsvän, tjejen i kassan på ICA, mannen som körde tunnelbanan imorse eller min brevbärare faktiskt inte vill ha mina föräldrar här. Eller min farbror. Eller Zlatan Ibrahimovic föräldrar för den delen.

Hur som helst har det nu gått två dagar sedan valet och känslorna är i princip desamma. Jimmie Å, eller J-Dog som jag ibland kallar honom för, verkar inte ha sagt något nytt. "Vi är beredda att samtala med alla och samarbeta med alla". Undrar ifall han kommer tatuera in de orden på hans underarm.

Det jag fortfarande efterlyser är ju att komma åt de mer mjuka värderingarna. Som exempelvis vad SD tycker om att invandrare som kommit hit faktiskt ofta omstartat sina liv, skaffat familjer och barn. Barn som föds i det här landet - barn som per definition är svenska men har två invandrarföräldrar. Vi har svenskt pass och är svenska medborgare och det finns ett parti i riksdagen nu som vill motarbeta och begränsa våra föräldrars tillvaro på grund av deras ursprung och etnicitet. Ett parti som har rötter i rasism. Jag kan inte hjälpa att ibland känna hur den mest utvecklade människan ofta är den minst logiska. Man kan ena dagen skicka upp en satellit i rymden som kan zooma in möss på jordens yta. Nästa dag kan man säga att problemet med vårt samhälle är de människorna som är mest olika oss. De som vi inte delar religion med exempelvis.

Nej, för det är ju inte så ofta man hör en Sverigedemokrat säga att de vill stoppa buddhismens framfart i riket. Jag är ledsen att jag kan låta naiv, men för mig är det precis lika logiskt som att gå till val 2014 med att säg att alla som lyssnar på Maggnus Uggla i detta land måste stoppas. De sprider sig likt en cancer över detta rike - de sprider hemsk musik över hela landet och skämmer ut Sverige internationellt.

Men tänk efter noga nu. Det är ju ingen som skulle argumentera emot att det är okej att ha olika musiksmaker. Jag kanske inte tycker om Magnus Uggla men jag skulle aldrig ifrågasätta en människas rätt till att lyssna på honom. Så precis lika logiskt som det är att jag respekterar att du nu har röstat på SD så måste det ju vara att min tro på vad som händer efter döden inte är lik din. Eller att jag tycker om vanilj mer än choklad. Eller kanske att vi inte är födda i samma land? Vem som helst kan säga att man tror på en ansvarsfull invandringspolitik. Vem som helst kan säga att man vill bättra Sverige. Men jag måste säga, det krävs fan riktigt klumpig blindhet kryddat med en tesked tunnelseende för att i Sverige år 2010 uppriktigt talat säga att vissa invandrargrupper är problemet med landet. Det är skälet till att det är misär i Sverige. Vill verkligen minnas att någon tysk med sidoslick på 30-talet skyllde hela sitt lands misär på en och samma grupp människor. Han blev inte så populär...

Tack och kram, hörs mer i morgon.
Elias Mikael Hemmilä


Kommentarer
Postat av: Anneli Arve

Elias, vilka intressanta, tänkvärda och välformulerade texter, wow! Jag kommer absolut fortsätta att läsa din blogg. Kram. /Anneli

2010-09-21 @ 21:54:37
Postat av: ursula

Jättebra att du blir en motkraft på det här sättet. Ingen kan säga något om en persons syn på det som händer och ändå är det den som blir mest trovärdig. Vi får kämpa tillsammans, men på ett humanistiskt sätt.

2010-09-24 @ 14:57:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0